2-8-b-kas%cc%a7inti-pruritus

Vücudun herhangi bir yerinde böcek dolaşıyormuş hissi, yanma ve batma gibi belirtilerin hissedilmesidir. Bu his insanı çok rahatsız edip uykusuzluğa, gerginliğe ve depresyona neden olabilir.

Vücutta yaygın kaşıntının çok sayıda nedeni vardır;
1. Kaşıntı; ekzema, mantar enfeksiyonları, dabaz, liken planus, suçiçeği, kuruluk, böcek sokması, uyuz, bitlenme, isilik, dermatitis herpetiformis, büllöz ve pemfigoid gibi dermatolojik hastalıkların belirtisi olabilir.
2. Kaşıntı; Karaciğer, böbrek, tiroid ve kan hastalıkları, vitamin ve demir eksikliği, kanserler ve paraziter hastalıklar gibi bazı iç hastalıkların belirtisi olabilir.
3. İlaçlar
4. Astım veya saman nezlesi hastalığı olan alerjik bünyeli kişilerde kuru kaşıntılar olabilir.
5. Sıkıntı ve stres vücutta belli bölgelerde veya yaygın kaşıntıya neden olabilir.

Diğer nedenlerin araştırılmasına rağmen kaşıntısı devam eden hastaların bir psikiyatri doktoru tarafından da değerlendirilmesi gerekir.

Kaşıntı nedenleri nasıl saptanabilir
Kaşınan bir hastada öncelikle iyi bir dermatolojik muayene yapılmalı ve hastanın ayrıntılı öyküsü alınmalıdır. Bu sayede kaşıntı dermatolojik bir hastalıktan mı kaynaklanıyor yoksa diğer nedenleri mi araştırmak gerekir çoğunlukla anlaşılabilir. Dermatolojik hastalığa bağlı kaşıntılarda tanıyı desteklemek için bazen biyopsi almak, mantar tahlili yapmak, alerji testi yapmak gerekebilir.

Dermatolojide en fazla kaşıntılı hastalıklar uyuz, dabaz, ekzema, liken planus, dermatitis herpetiformistir.

Makat bölgesinde kaşıntı neden oluşur?
Aşırı terlemek, şişmanlık, sık tuvalete gitmek, tuvalet sonrası uygun temizlik yapılmaması makat bölgesinde kaşıntıya neden olur. Baharatlı yiyeceklerin fazla tüketilmesi de kaşıntıyı artırabilir. Makat bölgesine sürülen ilaçlar, kullanılan fitiller, ağızdan kullanılan haplar kaşıntı nedeni olabilir. Ekzema, mantar, eritrazma, sedef hastalığı, liken planus, seboreik dermatit, liken skleroatrofik, paget hastalığı gibi pek çok dermatolojik hastalık makat bölgesini tuttuğunda kaşıntı hissi uyandırabilir.
Basur, anal fissür, anal prolapsus da makatta kaşıntı nedenidir. Bunun için hastaların Genel Cerrahi uzmanı tarafından da değerlendirilmesi gerekebilir. Makat bölgesinde kaşıntıyla gelen hastalarda şeker hastalığı ve parazit tahlilinin de yapılması gerekir. Herhangi bir neden saptanamayan kişilerin stres açısından bir Psikiyatri doktoru tarafından değerlendirilmesi yararlı olacaktır.

Saçlı deride kaşıntı nedenleri nelerdir?
Saçta yeni başlayan şiddetli kaşıntısı olan hastalarda mutlaka bit ve sirke varlığı araştırılmalıdır. Saçta aşırı kepeklenmelerde kaşıntı hissi uyandırır. Özellikle yağlı ekzeması (seboreik dermatit) olan kişiler uzun süren saçta kaşıntı yakınması ile başvururlar. Saç için kullanılan şampuanlar, kremler ve boyalar alerji yaparak kaşıntıya neden olabilir. Saçlı deride inatçı kaşıntı nedenlerinden biri de şeker hastalığıdır. Bu nedenle açlık kan şekeri düzeyine bakılmalıdır.

Ayrıca kaşıntı saçlı deriye yerleşen bazı dermatolojik hastalıkların (liken planus, mantar enfeksiyonu, prurigo, nörodermatit) belirtisi olabilir.

Kaşıntı nasıl tedavi edilebilir?
Kaşıntının tedavisi nedene göre değişiklik gösterir. Neden mantar enfeksiyonu ise mantar için krem veya hap, neden ekzema ise steroid içeren kremler ve kaşıntı hapı, dabaz ise kaşıntı hapı ve bazı iğneler kullanılır. Sorun cilt kuruluğu ise nemlendirici krem ve losyonlar kullanılmalıdır. Cilt kuruluğunu artıracağı için sık banyo yapmaktan kaçınılmalıdır.

İç hastalıklara bağlı kaşıntılarda iç hastalığın tedavi edilmesi ve bazı kaşıntı haplarının kullanılması gerekir. Bazı hastalarda güneş ışını tedavisi (fototerapi) faydalı olabilir.