2-6-a-2-molloscum-contagiosum-go%cc%88bekli-sig%cc%86il

Molluscum contagiosum ciltte veya çok nadiren ağız içi veya vajina gibi müköz membranlarda görülen, özellikle de cinsel yolla bulaşan bir hastalıktır.

Molloskum kontagiozum yaygın olarak ve genellikle bebekleri ve küçük yaşta çocukları etkiler. Yetişkinler de etkilenebilir; fakat bu, sıkça rastlanan bir durum değildir.

Küçük papül kümeleri olarak bulunur, özellikle koltuk altı, kasık veya diz arkası gibi sıcak ve nemli yerlerde görülür. Boyutları 1 ile 6 mm arasında değişir, ayrıca beyaz, pembe veya kahverengi olabilir. Bunların genellikle balmumu, pembemsi bir görünümü vardır ve göbek şeklinde görülür. Analizi yapılırken onlar iltihaplı, kabuklu veya kabuk bağlamış olabilir. Bir birey üzerinde birkaç tane olabileceği gibi birkaç yüz tane bile olabilir.

Hastalık zararsızdır ancak bazen aylarca bazen de birkaç yıl sürebilir. Nadiren de olsa, küçük çukur benzeri (sert) izler bırakabilir.

Molluskum kontagiozum genellikle çocuklar arasında doğrudan deri temaslarında kişiden kişiye bulaşabilir. Erişkinlerde cinsel temas, enfeksiyonu yayan nedenlerden biridir. Yayılma (mesela spordan ve yüzmeden sonra) ortak kullanılan duşlar gibi ıslak koşullarda daha sık gerçekleşir.

Molluscum contagiosum etkeni nedir?
Molluscum contagiosum etkeni “Pox virüs” (çiçek virüsü) grubu DNA virüsüdür.

Molluscum contagiosum virüsün (MCV) dört türü vardır: MCV-1, MCV-2, MCV-3, MCV-4.

MCV-1 en sık görülen tür iken MCV-4 genellikle yetişkinlerde görülen ve cinsel yolla bulaşan türüdür. Deride iyi huylu küçük kabartılar yapar. Bulaşıcı bir hastalıktır. Derinin sadece yüzeyel tabakalarında yerleşir. Enfeksiyonun bulaşmasından yaklaşık 1-3 ay sonra kabartılar oluşur. Genellikle cinsel temas veya yakın cilt teması ile bulaşır.

Anneden fetüse vertikal yolla bulaşmaktadır. Lezyonlar çocuklarda yüz ve gövdede sıkça görülür ayrıca atopik egzaması olan çocuklarda daha çok sayıda görülme ve daha kalıcı olma eğilimindedir.

Molluscum contagiosum belirtileri nelerdir?
Molluscum contagiosum; özellikle genital bölgede, ellerde ve ayaklarda görülen, inci gibi sıralanan, 1-5 mm boyutlarında, kubbe şeklinde, ortası göbekli, et renginde lezyonlarla seyreden döküntülü bir hastalıktır. Bu döküntüler genlikle ağrısızdır ve bazen kaşıntılı hal alabilir.

Molluscum contagiosum döküntüleri kaşınarak tırnak aralarında yerleşip cildin diğer bölgelerine taşınabilmektedir. Göbekli siğile ait döküntüler bazen kendiliğinden veya kaşımakla kanayabilmektedir. Bazan de lezyonlar geçerken ciltte iz bırakabilmektedir.

Her 10 olgunun birisinde döküntülü lezyon çevrelerinde “egzema” gelişebilir. Gelişen bu egzemalarda bazen bakteriyel enfeksiyonlar da gelişebilir.

Vücudun değişik yerlerinde görülen göbekli siğil hastalığı kişilerde başkalarına bulaştırma korkularından dolayı psikolojik etkilere, sosyal problemlere ve utanmalara da yol açabilmektedir.

Molluscum contagiosum nasıl teşhis edilir?
Molluscum contagiosum en sık olarak jinekolojik veya dermatolojik muayene sırasında gözlemle tanınmaktadır. Kesin tanı yöntemi olarak döküntülü lezyon çıkartılması (biyopsi) sonrası patolojik değerlendirme istenebilir.

Molluscum contagiosum neden tedavi edilmelidir?
Molluscum contagiosum enfeksiyonu bazen 6-8 hafta içinde, bazen de 2-3 ay içerisinde kendiliğinden kaybolabilmektedir. Ancak bazen 6 aydan 5 yıla kadar kaybolmadan varlığını sürdürebilmektedir. Bu nedenle molluscum contagiosum enfeksiyonu görüldüğü zaman aktif tedaviye geçilmesinde fayda vardır.

Özellikle genital alanda yayılan molluscum contagiosum hastalığı seksüel olarak başka kişilere geçmemesi için mutlaka tedavi edilmelidir.